Följ HSB Riksförbund

Får man röka på balkongen? Vad tycker du?

Blogginlägg   •   Apr 20, 2018 09:00 CEST

Det finns inget generellt förbud mot rökning i flerbostadshus och en förening kan inte förbjuda någon att röka på sin balkong eller uteplats. Men alla uppskattar inte rök. Visa hänsyn! 

Bostadsrättslagens regler om störningar i boendet eller miljöbalkens regler om olägenhet skulle kunna användas även i fall med tobaksrök, men i ett rättsfall ansåg tingsrätten i Falun 2008 att rökande på balkong var tillåtet i rimlig omfattning även om den närmaste grannen blev störd.

Vår acceptans gentemot rökning ändras hela tiden. Det var inte så länge sedan det var tillåtet att röka på restaurang och väldigt vanligt att rökning skedde inomhus, så det kanske kommer en ändring i fråga om balkongrökning i framtiden.

Vad tycker du om rökning på balkongen? Är det en del av mänsklig frihet att i sin bostad få röka en cigarett eller är det djävulens påfund för att förpesta sina grannars tillvaro?

Skriv din kommentar i fältet nedan och argumentera för vad du tycker om rökning på balkongen. 

HSBs jurister kan hjälpa er förening

Medlemmar i HSB kan kostnadsfritt kontakta HSBs medlemsrådgivning för generell juridisk rådgivning. Ring 0771 472 472.

HSBs jurister kan även bistå er bostadsrättsförening med specifik rådgivning, klicka här för att veta mer. Tillsammans går vi igenom ert ärende för att se vilket stöd ni behöver.

Kommentarer (28)

    Rökning på balkongen ska va tillåtet Jag bor vid en hård trafikerad väg o ska man hacka på rökare jämt säger bara dessa bilar med avgaser o buller är bra mycket värre och förpestar luften mer än en cigaretter gör Men det talar man missan inget om och de flesta som klagar är folk som rökt men slutat själv
    Betalar jag hyra för en lägenhet med balkong är det ok och bättre röka på balkongen än röka inomhus det säger sig självt Grannar som klagar kan väl flyta till rökfri hus istället än klaga på folk röker Vården är full med andra saker som! Är mer allvarligare idag än att hacka på folk som röker Fritt land fritt val för mig själv röka det ska ingen annan lägga sig i oavsett var jag röker för jag tar likt flesta som röker hänsyn till de som inte gör detta Så vi önskar det samma låt oss unna våra cigg utan att starta en krig på det och klaga om bagateller
    Tack för ordet

    - Tuija Osipoff - 2018-04-21 07:09 CEST

    Röka på sin balkong kan man väl få göra, men det som stör mig iallafall är att fimpar och aska kastas utanför rökarens balkong,
    Det är inte så kul att gå runt och plocka fimpar efter någon annan om man bor på bottenvåningen. Respektlöst mot sina grannar då man kastar fimparna utanför balkongen. Skaffa en askkopp och släng dom där dom ska vara.

    - Richard - 2018-04-24 11:52 CEST

    Röka med hänsyn till grannar, ok! Men det blir ju tråkigt om inte alla ska få njuta av att sitta på sin balkong eller vädra hemma pga röken. Jag är 30 år och har själv astma och är väldigt känslig på röklukt. Får också ont i huvet av det. Som gravid hade jag nog också mått väldigt dåligt som passiv rökare.. att man valt att röka och sätta sin hälsa på spel borde inte få gå ut över andras hälsa.

    - Helena - 2018-04-24 13:09 CEST

    En problematik med rökning är den aspekten som Helena nämner, vissa mår av olika anledningar väldigt dåligt av rök. Vad gäller bil trafik och liknande så är det väldigt många gånger en faktor som är ganska fast. Man kan med andra ord ta med det i beräkningen när man köper eller hyr en lägenhet medan att en granne flyttar in och börja röka på balkongen på ett sätt som gör att en känslig person ej kan bruka den är inget/väldigt svårt att ta med i beräkningen då man är spekulant på lägenheten.

    - Christer - 2018-04-24 14:28 CEST

    Jag har en granne som sitter på sin balkong och röker på nätterna. Vi har våra balkonger vid sidan om varandra, med en murad skiljevägg. Grannen har sin "rökhörna" vid ena sidan, och på motsatta sidan har jag mitt sovrumsfönster med en större ventil/friskluftsintag under fönstret. Röken verkar runda skiljeväggen och gå direkt in i mitt sovrum. Jag vaknar av röklukten och den är så kraftig att det känns som någon är i sovrummet och röker. Grannen har även en kraftig, och enligt min bedömning, kronisk hosta som här högljudd. Denna kan jag dock inte ha någon åsikt om.

    - Roger Malmö - 2018-04-24 15:12 CEST

    Jag anser att det är okej att rökare röker (sålänge den som inte självt valt att röka blir utsatt för den rök som rökaren skapat). Tycker det är sunt förnuft. Jag är inte rökare, men jag kan ju inte hindra andra att röka. Samtidigt vill inte jag bli utsatt för röken oavsett vart jag befinner mig i lägenheten.

    - David - 2018-04-24 17:15 CEST

    man får inte skaka mattor så att damm och skräp ramlar ner på balkongen under. alltså bör man inte heller få sprida cigarettrök till grannens balkong.

    - marika - 2018-04-24 17:22 CEST

    Självklart skall det vara förbjudet! När man kan reglera grillning som luktar gott och inte skadar. Det luktar illa och är ohälsosamt, Klart man inte vill ha detta som granne.

    - Erik Cullberg - 2018-04-24 20:44 CEST

    Ur mitt perspektiv som icke-rökare så vore det önskvärt att inte röka på balkongen. När nån granne röker och jag har balkongdörren öppen känns det som att någon står i min lgh och röker.

    - Annelie - 2018-04-24 23:16 CEST

    Nej. Ingen räkning på balkongen.

    - Bengt - 2018-04-24 23:22 CEST

    Nej, det är INTE ok att folk gör andra sjuka genom att röka på balkongerna! NÄR blev det en RÄTTIGHET för folk att skicka andra människor i ambulans till sjukhuset?

    - Owain - 2018-04-25 12:58 CEST

    Jag tycker att rökning på balkong INTE skall vara tillåtet. Jag har haft rökare under mig tidigare och då kunde jag inte nyttja min balkong alls, varken sitta där eller hänga kläder på tork. Varför skall någon annans dåliga vanor begränsa mitt liv? Störning som störning! Höga ljud tillåts inte men dokumenterat livsfarlig rök tillåts. Varför vill rökare inte förpesta inne hos sig själva kan man undra?

    - Micke - 2018-04-25 18:27 CEST

    Att vara frisk och andas obehindrat är en månsklig rättighet och självklart går det behovet före ninotinberoende! Cigarettrök gör mig väldigt sjuk, och det påverkar hela mitt dygn att utsättas av grannens rök, vilken kommer in även om jag håller stängt. Så JA: det borde vara förbjudet. Det är ju självklart förbjudet att slå sin granne, eller ta stryptag.... för många med SHR (sensorisk hyperreaktivitet) eller astma är det lika illa att utsättas för rök, som att bli slagen eller stryptag. Detsamma gäller parfymer i tvättstugan.

    - Auro - 2018-04-25 18:44 CEST

    Nej jag tycker inte det är OK att röka på balkongen om det kommer in i någon annans lägenhet. Det är viktigt att tillgänglighet råder i samhället till restauranger, butiker m.m. En grundläggande rättighet bör då vara att alla har tillgänglighet till sitt eget boende! Jag är glad att jag flyttade ifårn min lgh som låg två trappor upp, nu bor sonen där. det har nu flyttat in rökare i lgh rakt under. Balkongdörr och sovrumsdörr måste vara stängda när jag är på besök. Skulle aldrig kunna bo där!
    Skapa fler rökfria bostadsområden för dem som behöver, så kanske det kan lösa problemet.

    - Agneta Södersten - 2018-04-25 19:01 CEST

    Nej, man ska INTE få röka (varken vanliga eller e-cigaretter)på balkonen. Vill ännu mindre bli utsatt för passiv röknkng hemma än ute på offentliga platser. Ute kan jag i värsta fall gå någon annanstans. Hemma har man inget annat val än att inandas röken via fönster eller ventiler. Dessutom begränsar det möjlighet att utnyttja sin egen balkong om andra sitter ute och röker. Eftersom det är vidrigt, jag får besvär av det (astma), samt vill ej utsätta mig för passiv rökning eller kemikalier från e-cigaretter. Jag har inte valt att röka. Att få röka är ingen rättighet tycker jag, det är däremot ha en frisk luft hemma i sin egen bostad.

    - Charlotte - 2018-04-25 20:31 CEST

    Rökarna anser att de har rätt att röka på sina balkonger även om de förstör andra människors liv och hälsa eftersom de betalar sina hyror. Ickerökarna anser att de har rätt att kunna använda sina balkonger och att kunna ha öppet utan att bli sjuka eftersom de betalar sina hyror. När rökaren går ut på sin balkong så kan den stänga dörren medan grannen inte vet om att någon tänder en cigarett förrän röken kommer in i lägenheten och då är det försent. Så rökaren slipper få in sin rök medan ickerökaren får in rökarens cigarettrök. Ickerökarna är i majoritet och borde därför komma i första hand. Alternativet är att hitta lösningar så att röken inte sprids till grannarnas balkonger och lägenheter.

    - Anneli - 2018-04-25 20:48 CEST

    Nej, absolut inte! Alla måste kunna använda sina balkonger. Alla som betalar hyra för sin balkongyta måste kunna gå ut på sin balkong och även kunna vädra. En cigarettrökare kontaminerar ca 20 m i diameter beroende på vindriktning.
    Vi som dessutom blir svårt sjuka av röken behöver frisk luft, och att bli tvungen att hålla fönster och dörrar stängda jämt är verkligen också plågsamt. Ventiler sitter ofta vid balkongerna, och det drar in.
    Jag har själv erfarenhet, och var pg att flytta efter tjugo år i min lägenhet pga att nya hyresgäster rökte. Sen kom vi till tals och dom går numera en promenad när dom röker.
    Det tackar jag för.
    / Tove

    - Tove - 2018-04-25 22:04 CEST

    Nej det ska inte vara tillåtet att röka på balkongen eftersom röken sprids minst 25 meter. Rökarna verkar tro att röken stannar på deras balkonger men den åker in hos grannar som vädrar för att få in frisk luft. Det är inte okej att utsätta någon för passiv rökning eftersom det är minst lika farligt som att röka själv. Rökaren kan välja att sluta vara beroende men det är lite svårare att för oss andra att sluta röka!

    - Carina - 2018-04-26 12:03 CEST

    Bygg allergihus så det räcker åt alla som vill ha. Rök- och parfymfria boenden borde finnas i varje kommun. Alla som är för rökning är garanterat inte för att betala min sjukskrivning med höjd skatt. Kämpar dagligen för att kunna jobba och får ofta gå med andningsmask inomhus i mitt eget hem samt inte kunna vädra för all rök och sköljmedel från folks tvätt på balkongerna under. Har luftrenare på dygnet runt. Senastedeklarationen betalade jag 140 000 i skatt. Sen betalar jag moms på allt jag handlar för min lön också. Om jag blir sjukskriven blir det ett hål i kassan. Det tror jag inte ni tänker på som vill att mina grannar ska få göra mig sjuk hej vilt oavsett vad jag säger till dom.

    - Anna - 2018-04-26 13:23 CEST

    Rökning slutar vara en privatsak när röken drabbar andra, det är ingen människorärr att röka, så när det drabbar grannarna är det inte okej. Vi är konstruerade att andas frisk luft, inte andras sura avgaser och ovaner vi inte har valt själva och inte önskar i det rum vi bor i och tillhörande uteplats, port och gångvägar.

    - Annelie - 2018-04-26 14:07 CEST

    Nej! Röken kommer in i lägenheten genom luftintaget och gör mig och mitt barn sjuka! Jag vaknar av astma och allergisk reaktion på natten och inser att det luktar tobaksrök i sovrummet.
    Den som vill röka får gärna göra det i sin egen lägenhet, med stängda fönster(matos är mindre störande men det får man inte vädra ut).
    Snälla snälla lyssna på din granne som ber dig att visa hänsyn, det är inte av elakhet mot din integritet men din rökning kränker din grannes rätt till frisk luft och hälsa!

    - Johanna - 2018-04-27 01:58 CEST

    Man ska väl inte tvingas till passiv rökning i sitt eget hem? Det är inte okej att inte ens där få vara fredad från detta som vi vet är skadligt för hälsan. Många av oss blir dessutom sjuka mer eller mindre på en gång om vi utsätts för rök. Astmatiker, doftöverkänsliga, migräniker... Varför ska inte vi få ha balkongdörren öppen eller kanske till och med få sitta på den balkong som vi betalar dyrt för i vår bostadskostnad?

    - Marita - 2018-04-27 20:11 CEST

    Om rökarna tycker att det är så Frächt med ciggrök kan dom väl röka i sina egna lägenheter istället för att gå ut på balkongen så grannarna inte kan vädra eller sitta på sin balkong/uteplats. Förstår inte varför ni inte röker inne istället.

    - Petra - 2018-04-30 16:26 CEST

    När jag bodde i hyreshus själv kunde jag inte vistas på min balkong annat än om att min granne var bortrest. Vilket hände mycket sällan. Jag som boende på andra våningen kunde inte ens vädra då även kompisar sätt och rökande. Det var en mycket jobbig tid med mycket huvudvärk.stopp i näsa mm.jag måste ju gå ut ur huset när jag skulle handla. Jobba mm. Även om grannar försökte sätta parasoll så er inte kom upp så gjorde det detta.....kanske man som vicevärd kunde erbjuda boende för doftöverkänsliga i ett eget hus där man kunde bo och må Bra?

    - B.loberg - 2018-05-03 18:34 CEST

    Håller med Marita och Petra! Har själv en kedjerökande granne under mig. Har påtalat ett antal gånger att hans cigarettrök är störande. varför ska det vara så svårt för en brf att förbjuda detta otyg!? Får väl börja skura trallen på balkongen när han sitter å röker...för det är väl inte förbjudet!?

    - Christer - 2018-05-09 09:14 CEST

    Det värsta är nog grannar som röker inomhus. Min granne röker inomhus så fort det är litet kallt eller regnigt, och lukten går rakt igenom golvet. Balkongrökning är irriterande, då vi inte kan vädra, men inomhusrökning är det värsta, för det går inte att göra någonting åt.

    - Tobias - 2018-05-29 22:23 CEST

    Balkongrökning ska inte vara tillåtet. Varje år dör 200 personer som aldrig rökt på grund av andras tobaksrök. Barn är särskilt känsliga och cigarettröken har högre koncentration av farliga partiklar än den rök som rökaren drar i sig vilket gör den skadligare och röken ökar risken för plötslig spädbarnsdöd, lunginflammation, bronkit och barnastma, fler öroninflammationer (ökar med 50 procent), dubblerar risken att få meningokockinfektion (t.ex. epidemisk hjärnhinneinflammation), ökar risken för överkänslighet för allergener i inomhusluften och i maten, Det finns en koppling mellan skrikighet och kolik under barnets första halvår. Se Rikshandboken i barnhälsovård - en tjänst från Sveriges landsting och regioner

    - Anette Lindberg - 2018-06-02 10:17 CEST

    Ögon och näsa rinner. Jag hostar till jag kräks. Kan inte ha balkongdörren öppen eller sitta där ute. Det tränger in i "friskluftsintagen" och luktar som gammal sur pipa. Det finns 1000 gifter i en cigarett + andra otäckheter. Vem frågar mig om jag vill ha in det i mina lungor? Om jag får tag i dessa gifter och droppar en droppe i taget dygnet runt ner på deras balkongen, vad händer då? Jag står inte ut med detta.20180607 00,10CEST

    - Gertrud af Gåvan - 2018-06-08 00:05 CEST

Lägg till kommentar

Kommentera