Blogginlägg -
Ny lag om sortering av textilavfall, vad gäller?
Årligen slänger varje svensk i genomsnitt 8 kilo textilier i hushållssoporna, som sedan förbränns. Mer än hälften av detta hade kunnat återanvändas. Det orsakar onödiga utsläpp och slösar på resurser. Från och med den 1 januari 2025 måste textilavfall sorteras ut från annat avfall och samlas in separat, både av hushåll som verksamhet. Den nya lagen har till syfte att bidra till återvinning och återanvändning av textiler, dvs. främja en cirkulär textilhantering. Vi reder ut vad den nya lagen innebär för bostadsrättsföreningar.
Vad är textilavfall?
Med textilavfall avses det avfall som består av kläder av textil, hemtextil, inredningstextil, väskor av textil och accessoarer av textil. Det är således fråga om produkter som huvudsakligen består av textil – väv, trikå och non-woven.
Här nedan följer några exempel ur varje textiltyp:
-
Kläder av textil: så kallade ”herr, dam, barn och unisex”– kläder.
-
Hemtextil: bords- och sänglinne, köks- och toaletthanddukar, gardiner och draperier
-
Inredningstextil: sängöverkast, sängkläder och mattor
-
Väskor av textil: hand- och sminkväskor, tygkassar och plånböcker
-
Accessoarer av textil: kragar, slipsar, näsdukar och hattar
Vad innebär kravet på separat sortering av textil?
Den som har textilavfall ska sortera ut det från annat avfall och förvara det skilt från annat avfall. Det innebär alltså att textil inte ska läggas i soppåsen med det så kallade restavfallet. Det är innehavaren av avfallet som ansvarar för klassificeringen av vad som utgör textilavfall och för att sortera avfallet på ett korrekt vis.
Vid sortering av textilavfall ska textilen vara torr. Textilavfall ska samlas in på ett sådant sätt att det insamlade avfallet inte utsätts för fukt, nederbörd eller annan påverkan som omöjliggör vidare sortering och behandling av det insamlade materialet. Tänk på att det inte är lämpligt att blanda textilavfall som kläder och hemtextil med mattor eller sängkläder. Textilavfallet ska kunna sorteras för att i första hand kunna förberedas för återanvändning och i andra hand materialåtervinnas.
Tänk dock på att all textil inte behöver slängas! Hela och rena kläder kan exempelvis skänkas till välgörenhet eller säljas på andrahandsmarknad.
Vad innebär detta för bostadsrättsföreningar?
Kommunerna ansvarar för att samla in textilavfall, men är inte skyldiga att erbjuda fastighetsnära insamling. Textilier kan lämnas hos återvinningscentraler, vissa återvinningsstationer och vid flerbostadshus som har textilinsamling. Kommunerna ansvarar även för att informera medborgarna om var insamlingsplatserna finns. Eftersom det kan se olika ut i kommunerna är det viktigt att ta reda på vad som gäller i din kommun.
Även om en bostadsrättsförening inte har någon direkt skyldighet att tillhandahålla kärl för textilinsamling, kan ni göra skillnad genom att samarbeta med kommunen eller hjälporganisationer. På så vis kan bostadsrättsföreningar som har möjlighet tillhandahålla en plats för insamlingskärl som en service till boende. Därtill bör bostadsrättsföreningen upplysa om vilka typer av textilier som ska sorteras ut och hur de ska hanteras och informera om närmaste insamlingsplatser, till exempel med en skylt i avfallsrummet. Påminn boende om att hela och användbara textilier kan skänkas direkt till hjälporganisationer för återbruk, vilket förlänger textiliernas livslängd och minskar avfallet.
Praktiska tips för föreningen:
-
Använd tydlig information Ta hjälp av kommunens material eller skapa egna skyltar för att påminna om vikten av textilåtervinning.
-
Kontakta kommunen för råd om insamlingsplatser och eventuella samarbeten med hjälporganisationer eller företag.
-
Lyft miljönyttan Påminn de boende om att återvinning av textilier sparar resurser och minskar klimatpåverkan.
I behov av juridisk hjälp?
Vi erbjuder skräddarsydd rådgivning för bostadsrättsföreningar, även för föreningar som inte är medlemmar i HSB och övriga fastighetsägare. Läs mer om vårt erbjudande och kontakta oss här. Tillsammans går vi igenom ert ärende och ger er det stöd ni behöver.
Om ni är medlemmar i HSB, förtroendevalda eller anställda inom HSB kan ni även ringa HSBs juridiska rådgivning på 0771 472 472. Via rådgivningen får ni kostnadsfri generell juridisk rådgivning inom HSBs verksamhetsområden.