Gå direkt till innehåll
Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon

Blogginlägg -

Nya krav på laddinfrastruktur för laddfordon

Krav på laddinfrastruktur för elfordon vid ny- och ombyggnation har funnits sedan 2021. Från och med den 1 januari 2025 införs däremot ett retroaktivt krav på laddinfrastruktur för byggnader med fler än 20 parkeringsplatser. Dessa åtgärder utgör en del av EU:s nya direktiv för att minska koldioxidutsläppen genom att bland annat främja användandet av elfordon. I detta inlägg kommer vi därför gå närmare in på vad det nya direktivet innebär och vilka krav som kan komma att ställas på bostadsrättsföreningar inom ramen för sin roll som fastighetsägare.

Vad är en laddinfrastruktur?

Laddinfrastruktur är ett samlingsbegrepp för fast utrustning som behövs för laddning av elfordon. Laddinfrastrukturen kan delas in i två huvudkategorier:

  • Ledningsinfrastruktur: Ett förberedande system bestående av kanaler, tomrör, kabelstegar eller liknande där kablar till laddningspunkter enkelt kan dras fram.
  • Laddningspunkt: Utrustning för laddning av ett elfordon.

Läs mer här: Laddning av elfordon - PBL kunskapsbanken - Boverket

Vad innebär det nya kravet?

Det nya kravet riktar sig mot de byggnader som har fler än 20 parkerings­platser i byggnaden eller på tomten. Kravet innebär att dessa byggnader ska ha minst en laddningspunkt för elfordon. Det nya kravet gäller retroaktivt och omfattar befintliga byggnader även om några andra åtgärder inte vidtas och ska vara uppfyllda senast den 1 januari 2025.

Notera dock att det inte finns krav på att laddinfrastrukturen ska vara tillgängliga för allmänheten. Kravet på laddinfrastruktur gäller endast för byggnaden då det har till syfte att skapa möjligheter till laddning för dem som nyttjar den. Bakgrunden till reglerna är således främst att det ska finnas förutsättningar för laddning av elfordon både vid bostad och arbetsplats. Även om kravet riktar sig till dem som nyttjar byggnaden ska det heller inte förstås som ett krav på nyttjande av samtliga användare av byggnaden. En parkeringsplats med krav på en laddningspunkt kan därför hyras ut till en enskild person eller företag, likt vad som gäller för en vanlig parkeringsplats.

Vad gäller för bostadsrättsföreningar?

Kravet gäller, som ovan nämnt, för uppvärmda byggnader som inte är bostadshus och som har fler än 20 parkeringsplatser i byggnaden eller på dess tomt. Med bostadshus, enligt reglerna om laddinfrastruktur, avses byggnader där mer än halva bruttoarean är avsedd för bostäder, se närmare i Boverkets föreskrifter. Det innebär alltså som huvudregel att kravet inte gäller bostadsrättsföreningar. Mer information om vad som gäller och vilka som berörs går att hitta på Boverkets hemsida. Det går även bra att kontakta kommunen för information vad gäller er bostadsrättsförening.

I behov av juridisk hjälp? Kontakta oss!

Vi erbjuder skräddarsydd rådgivning för bostadsrättsföreningar, även för föreningar som inte är medlemmar i HSB och övriga fastighetsägare. Läs mer om vårt erbjudande och kontakta oss här. Tillsammans går vi igenom ert ärende och ger er det stöd ni behöver.

Om ni är medlemmar i HSB, förtroendevalda eller anställda inom HSB kan ni även ringa HSBs juridiska rådgivning på 0771 472 472. Via rådgivningen får ni kostnadsfri generell juridisk rådgivning inom HSBs verksamhetsområden.

Ämnen

Kontakter

Sasha Kron

Sasha Kron

HSB Riksförbund

HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.

HSB är Sveriges största bostadskooperation med:

ca 677 000 medlemmar
ca 4 100 bostadsrättsföreningar
ca 35 000 förtroendevalda
24 regionala HSB-föreningar

HSB ägs och drivs av medlemmarna enligt principen en medlem – en röst.

HSB Riksförbund

Box 8310
104 20 Stockholm
Sweden