Gå direkt till innehåll
Nya regler för förpackningsinsamlingen 2027

Blogginlägg -

Nya regler för förpackningsinsamlingen 2027

Vid årsskiftet 2024 blev det obligatoriskt för fastighetsägare att tillhandahålla sopkärl för mat- och restavfall. Nästa steg i riktning mot en mer hållbar sopsortering är att även förpackningar i plast, metall, papper och glas ska kunna sorteras i nära anslutning till fastigheten. Från och med 2027 träder nya regler i kraft som innebär att fastighetsnära förpackningsinsamling blir obligatorisk. Även om 2027 kan kännas långt fram i tiden är det bra att redan nu börja bekanta sig med begreppet fastighetsnära förpackningsinsamling. I det följande går vi därför igenom vad de nya reglerna innebär och hur en bostadsrättsförening kan förbereda sig på bäst sätt.

Vad är fastighetsnära förpackningsinsamling?

Fastighetsnära förpackningsinsamling innebär att boende ska kunna sortera förpackningar av plast, papper, metall och glas i nära anslutning till sin bostad. Detta liknar den insamling av mat- och restavfall som redan är obligatorisk sedan 2024. Syftet är att göra det enklare och mer bekvämt för hushållen att sortera sitt avfall, vilket i sin tur ska leda till ökad återvinning och en mer hållbar livsstil.

Hur påverkar de nya reglerna er bostadsrättsförening?

Från och med 2027 kommer kommunerna att ansvara för själva insamlingen av förpackningsavfall från fastigheterna. Detta innebär att kommunen hämtar avfallet, men det är fastighetsägaren som ansvarar för att organisera och bekosta de praktiska lösningarna på plats.

För många bostadsrättsföreningar innebär detta att man behöver skapa utrymme för nya sopkärl eller anpassa befintliga miljörum. Detta kan vara särskilt utmanande för föreningar i tätbebyggda områden där utrymmet redan är begränsat. Det är därför viktigt att påbörja planeringen i god tid.

För innerstadsföreningar eller bostadsrättsföreningar med begränsad yta kan det vara svårt att hitta plats för de nya sopkärlen. I dessa fall kan det vara nödvändigt att omfördela befintliga utrymmen eller investera i mer kompakta lösningar, såsom markbehållare eller sopsug. Finns möjligheten torde ett dedikerat utrymme inomhus eller utomhus där sopkärl för olika typer av förpackningar placeras vara den enklaste lösningen.

Vad kan er bostadsrättsförening göra redan nu?

Det är till bostadsrättsföreningens fördel att redan nu börja planera för att vara väl förberedda 2027. Inledningsvis bör bostadsrättsföreningen se över befintliga utrymmen, kanske finns det behov av anpassningar? Behöver bostadsrättsföreningen ta hjälp av en entreprenör för att genomföra de tilltänkta förändringarna? I vissa fall kan förändringarna kräva bygglov vilket bostadsrättsföreningen också måste beakta och i sinom tid ansöka om.

Kontakta oss!

Vi erbjuder skräddarsydd rådgivning för bostadsrättsföreningar, även för föreningar som inte är medlemmar i HSB och övriga fastighetsägare. Läs mer om vårt erbjudande och kontakta oss här. Tillsammans går vi igenom ditt ärende och ger er det stöd ni behöver.

Om ni är medlemmar i HSB, förtroendevalda eller anställda inom HSB kan du även ringa HSBs juridiska rådgivning på 0771 472 472. Via rådgivningen får du kostnadsfri generell juridisk rådgivning inom HSBs verksamhetsområde.

Ämnen

Kontakter

Ebba Svanholm

Ebba Svanholm

Fastighetsjurist

HSB Riksförbund

HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.

HSB är Sveriges största bostadskooperation med:

ca 677 000 medlemmar
ca 4 100 bostadsrättsföreningar
ca 35 000 förtroendevalda
24 regionala HSB-föreningar

HSB ägs och drivs av medlemmarna enligt principen en medlem – en röst.

HSB Riksförbund

Box 8310
104 20 Stockholm
Sweden