Gå direkt till innehåll
Vad händer om rättelseanmodan inte är korrekt utformad?

Blogginlägg -

Vad händer om rättelseanmodan inte är korrekt utformad?

Att störa sina grannar kan utgöra en grund för förverkande av bostadsrätten, vilket innebär att bostadsrättsföreningen är berättigad att säga upp bostadsrättshavaren till avflyttning. En uppsägning på grund av störningar får däremot som huvudregel endast ske om bostadsrättshavaren låter bli att efter tillsägelse vidta rättelse utan dröjsmål. Bostadsrättsföreningen ska således i regel anmoda bostadsrättshavaren att vidta rättelse innan föreningen går vidare med uppsägning.

Men vad händer egentligen om rättelseanmodan är felaktigt utformad? För att hitta svaret på frågan gör vi en dykning i rättsfallsarkivet och riktar blickarna mot ett av Svea hovrätts avgöranden från år 2015. I målet förlorade bostadsrättsföreningen sin talan redan genom att rättelseanmodan inte levde upp till de krav som kan ställas på en sådan tillsägelse.

Sammanfattning av avgörandet

En bostadsrättsförening hade mottagit klagomål från boenden beträffande störningar från en annan bostadsrättshavare. Bostadsrättsföreningen agerade mot störningarna genom att skicka tre rättelseanmaningar till bostadsrättshavaren. Mot bakgrund av att rättelse inte skedde ansökte bostadsrättsföreningen om stämning och yrkade att bostadsrättshavaren skulle förpliktigas att genast avflytta från lägenheten.

I rättelseanmodan hade bostadsrättsföreningen bland annat framhållit att föreningen ”under en längre tid vid ett flertal tillfällen mottagit klagomål om oacceptabla förhållanden och störningar”. I anmodan uppmanades även bostadsrättshavaren att vidta rättelse och upplystes om att lägenheten kan förklaras förverkad och att avhysning kan komma att ske.

I avgörandet framhåller Svea hovrätt att en rättelseanmodan som tillställs en misskötsam bostadsrättshavare måste vara klar och tydlig till sitt innehåll. Domstolen anför vidare att anmodan bör innehålla en upplysning om i vilka avseenden bostadsrättsföreningen anser att bostadsrättshavaren brustit i sina åligganden och åtminstone måste vara så tydlig att bostadsrättshavaren får klart för sig vad han eller hon måste göra för att undvika förverkande. Domstolen konstaterade att hänvisningen till ”oacceptabla förhållanden och störningar” inte var tillräckligt tydlig för att kunna tillmätas någon rättslig verkan. Bostadsrättsföreningen förlorade således målet på grund att rättelseanmodan var bristfällig.

Ta hjälp av oss i tid!

För att er bostadsrättsförening inte ska riskera hamna i motsvarande situation bör föreningen ta hjälp i tid. HSB Riksförbunds jurister kan bland annat bistå föreningen med upprättande av rättelseanmaningar och vägleda föreningen vidare i processen. Ju snabbare vi kopplas in i, desto lättare blir det för oss att hjälpa er göra rätt. Detta sparar er både tid och pengar.

Medlemmar, förtroende valda och anställda hos HSB kan kostnadsfritt kontakta HSBs juridiska rådgivning för generell juridisk rådgivning på telefonnummer 0771 472 472. Vi kan även bistå er bostadsrättsförening med specifik rådgivning mot löpande räkning. Klicka härför att veta mer. Tillsammans går vi igenom ert ärende för att se vilket stöd ni behöver.

Ämnen

Kontakter

Agnes Zetterblad

Agnes Zetterblad

Fastighetsjurist

HSB Riksförbund

HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.

HSB är Sveriges största bostadskooperation med:

ca 677 000 medlemmar
ca 4 100 bostadsrättsföreningar
ca 35 000 förtroendevalda
24 regionala HSB-föreningar

HSB ägs och drivs av medlemmarna enligt principen en medlem – en röst.

HSB Riksförbund
Box 8310
104 20 Stockholm
Sweden