Blogginlägg -
Vad ska man tänka på vid utformning av rättelseanmodan vid störningar och vanvård?
En rättelseanmodan är en central del i förverkandeprocessen när det gäller störningar och vanvård. För att en rättelseanmodan ska vara giltig och kunna ligga till grund för en uppsägning krävs att vissa rättsliga och formella förutsättningar är uppfyllda. Vid särskilt allvarliga störningar i boendet krävs dock ingen rättelseanmodan innan uppsägning sker. I det följande kommer särskilt allvarliga störningar inte beröras närmare.
Utgångspunkter
Enligt bostadsrättslagen får en bostadsrättshavare inte sägas upp på grund av förverkande om denne efter tillsägelse så snart som möjligt vidtar rättelse. Rättelseanmodan måste vara tydlig och ge bostadsrättshavaren möjlighet att åtgärda det aktuella problemet. Nedan följer en redogörelse av de krav som ställs på en rättelseanmodans utformning.
Rättelseanmodans utformning
Rättelseanmodan måste vara tydlig och specificera vad som krävs för att rättelse ska anses ha skett. En allmänt hållen eller vag rättelseanmodan kan leda till den inte anses giltig. I ett avgörande från Svea hovrätt ansågs att en formulering om att bostadsrättshavaren skulle upphöra med ”oacceptabla förhållanden och störningar” vara en alltför vag och allmänt hållen formulering. Vidare uttalade domstolen att en rättelseanmodan i vart fall måste vara så tydlig att ”bostadsrättshavaren får klart för sig vad han eller hon måste göra för att undvika förverkande”.
Det finns vidare viss reglering kring hur rättelseanmodan kan kommuniceras till bostadsrättshavaren. Enligt bostadsrättslagen är det tillräckligt att rättelseanmodan skickas per rekommenderat brev till mottagarens vanliga adress. Om bostadsrättsföreningen skickar anmodan på så sätt är det inte nödvändigt att bevisa att meddelandet faktiskt mottagits.
Bostadsrättshavaren ska ges skälig tid att vidta rättelse. Rättelseanmodan ska ge bostadsrättshavaren en reell möjlighet att åtgärda det aktuella problemet. Vad som anses vara skälig tid beror på omständigheterna i det enskilda fallet. I vissa fall kan tiden vara mycket kort, medan det i andra fall kan krävas längre tid. Tanken är dock att rättelse ska ske ”utan dröjsmål”.
Rättelseanmodan ska innehålla information om att det är föreningens avsikt att säga upp nyttjanderätten till lägenheten om bostadsrättshavaren inte vidtar rättelse. En bristfällig anmodan kan innebära att eventuell uppsägning kommer att sakna verkan. Det är därmed av vikt att se till att rättelseanmodan författas och skickas iväg på ett korrekt sätt.
I behov av juridisk hjälp? Kontakta oss!
Behöver din förening hjälp med att upprätta rättelseanmaningar? Vi erbjuder skräddarsydd rådgivning för bostadsrättsföreningar, även för föreningar som inte är medlemmar i HSB och övriga fastighetsägare. Läs mer om vårt erbjudande och kontakta oss här. Tillsammans går vi igenom ert ärende och ger er det stöd ni behöver.
Om ni är medlemmar i HSB, förtroendevalda eller anställda inom HSB kan ni även ringa HSBs juridiska rådgivning på 0771 472 472. Via rådgivningen får ni kostnadsfri generell juridisk rådgivning inom HSBs verksamhetsområden.
Presskontakt: Kawa Zolfagary, kawa.zolfagary@hsb.se, 072-205 59 62.