Pressmeddelande -
Ny undersökning: Stort intresse bland unga att leva cirkulärt
Att dela redskap, nyttja en bilpool och köpa mat med kort datum är trender i tiden och att leva cirkulärt har blivit en livsstil för många unga. Begagnade böcker, möbler och växter toppar listan över det som man är mest intresserad av att köpa/sälja/byta. Det visar en undersökning med 1500 personer i storstadsregionerna som HSB låtit göra.
Delningsekonomi är en växande trend som innebär att man delar varor och tjänster med varandra. En ny undersökning från HSB visar att unga vuxna (18-29 år) i storstäderna har ett mycket större intresse av att dela saker än befolkningen i övrigt och även av att köpa/sälja eller byta begagnade saker.
– Intresset av att leva cirkulärt ökar i hela befolkningen, men det är särskilt tydligt bland unga. Att dela saker minskar belastningen på miljön och sparar pengar, men delningsekonomi kan också på ett väldigt fint sätt bidra till gemenskap och social hållbarhet och förenkla vardagen, säger Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund.
Mer än varannan ung vuxen (51%) kan tänka sig dela mat med kort datum med sina grannar för att minska matsvinnet. Motsvarande siffra för allmänheten är 45 procent. Nära fyra unga vuxna av tio (38%) kan tänka sig dela tvätt i samma tvättmaskin, förutsatt att man använder tvättpåse. Motsvarande siffra för allmänheten är 23 procent.
Högst på listan av det som man är mest intresserad av att dela står gym, redskap och laddstolpar. Spännande bubblare i tiden är exempelvis odling och bikupor.
Tio-i-topp: saker som man vill dela | Svar alla | Svar unga |
1.Gym | 38 % | 66% |
2. Redskap/maskiner/verktyg | 37% | 46% |
3. Laddstolpar för laddning av elfordon | 29% | 32% |
4. Solceller | 26% | 40% |
5. Bastu | 24% | 45% |
6. Pool | 24% | 36% |
7. Bil som kan laddas med el | 19% | 27% |
8. Odlingslott/rabatt/växthus | 17% | 33% |
9. Kontor nära hemmet/i fastigheten | 16% | 23% |
10. Bikupor | 13% | 18% |
Det som de allra flesta helst vill köpa/sälja/byta på begagnatmarknaden är böcker, möbler och växter. Även här sticker de ungas intresse ut, men även kvinnor har ett stort intresse.
Fem-i-topp: detta vill man byta/köpa/sälja till sina grannar t ex på en loppis
1. Böcker – alla 76%, kvinnor 83%, unga 80%
2. Möbler/inredning – alla 74%, kvinnor 81%, unga 81%
3. Växter/skott/frön – alla 66%, kvinnor 75%, unga 65%
4. Porslin/glas/husgeråd – alla 65%, kvinnor 74%, unga 69%
5. Elektronik – alla 65%, kvinnor 68%, unga 72%
Om undersökningen:
Opinionsundersökningen har gjorts av Demoskop på uppdrag av HSB. 1500 personer i ett representativt urval i storstadsregionerna har intervjuats.
Ämnen
Kategorier
HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.
HSB är Sveriges största bostadskooperation med:
- ca 670 000 medlemmar
- ca 4 000 bostadsrättsföreningar
- ca 35 000 förtroendevalda
- 26 regionala HSB-föreningar
HSB ägs och drivs av medlemmarna enligt principen en medlem – en röst.