Gå direkt till innehåll
I HSB Living Lab i Göteborg bor ett 40-tal unga personer. Här testas bland annat olika former av delningslösningar
I HSB Living Lab i Göteborg bor ett 40-tal unga personer. Här testas bland annat olika former av delningslösningar

Pressmeddelande -

Ny undersökning: Stort intresse bland unga att leva cirkulärt

Att dela redskap, nyttja en bilpool och köpa mat med kort datum är trender i tiden och att leva cirkulärt har blivit en livsstil för många unga. Begagnade böcker, möbler och växter toppar listan över det som man är mest intresserad av att köpa/sälja/byta. Det visar en undersökning med 1500 personer i storstadsregionerna som HSB låtit göra.

Delningsekonomi är en växande trend som innebär att man delar varor och tjänster med varandra. En ny undersökning från HSB visar att unga vuxna (18-29 år) i storstäderna har ett mycket större intresse av att dela saker än befolkningen i övrigt och även av att köpa/sälja eller byta begagnade saker.

– Intresset av att leva cirkulärt ökar i hela befolkningen, men det är särskilt tydligt bland unga. Att dela saker minskar belastningen på miljön och sparar pengar, men delningsekonomi kan också på ett väldigt fint sätt bidra till gemenskap och social hållbarhet och förenkla vardagen, säger Pernilla Bonde, vd HSB Riksförbund.

Mer än varannan ung vuxen (51%) kan tänka sig dela mat med kort datum med sina grannar för att minska matsvinnet. Motsvarande siffra för allmänheten är 45 procent. Nära fyra unga vuxna av tio (38%) kan tänka sig dela tvätt i samma tvättmaskin, förutsatt att man använder tvättpåse. Motsvarande siffra för allmänheten är 23 procent.

Högst på listan av det som man är mest intresserad av att dela står gym, redskap och laddstolpar. Spännande bubblare i tiden är exempelvis odling och bikupor.

Tio-i-topp: saker som man vill dela

Svar alla

Svar unga

1.Gym

38 %

66%

2. Redskap/maskiner/verktyg

37%

46%

3. Laddstolpar för laddning av elfordon

29%

32%

4. Solceller

26%

40%

5. Bastu

24%

45%

6. Pool

24%

36%

7. Bil som kan laddas med el

19%

27%

8. Odlingslott/rabatt/växthus

17%

33%

9. Kontor nära hemmet/i fastigheten

16%

23%

10. Bikupor

13%

18%

Det som de allra flesta helst vill köpa/sälja/byta på begagnatmarknaden är böcker, möbler och växter. Även här sticker de ungas intresse ut, men även kvinnor har ett stort intresse.

Fem-i-topp: detta vill man byta/köpa/sälja till sina grannar t ex på en loppis
1. Böcker – alla 76%, kvinnor 83%, unga 80%
2. Möbler/inredning – alla 74%, kvinnor 81%, unga 81%
3. Växter/skott/frön – alla 66%, kvinnor 75%, unga 65%
4. Porslin/glas/husgeråd – alla 65%, kvinnor 74%, unga 69%
5. Elektronik – alla 65%, kvinnor 68%, unga 72%

Om undersökningen:
Opinionsundersökningen har gjorts av Demoskop på uppdrag av HSB. 1500 personer i ett representativt urval i storstadsregionerna  har intervjuats.

Ämnen

Kategorier


HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.

HSB är Sveriges största bostadskooperation med:

  • ca 670 000 medlemmar
  • ca 4 000 bostadsrättsföreningar
  • ca 35 000 förtroendevalda
  • 26 regionala HSB-föreningar

HSB ägs och drivs av medlemmarna enligt principen en medlem – en röst.

Presskontakt

Emma Casserlöv

Emma Casserlöv

Presskontakt Pressekreterare HSB Riksförbund 072-594 75 00
André Johansson

André Johansson

Presskontakt Marknads- och kommunikationschef HSB Riksförbund 070-5496404

HSB Riksförbund

HSB är en medlemsägd, kooperativ organisation som arbetar med bosparande, byggande och förvaltning. HSB vill skapa en trygg boendemiljö där alla kan träffas och trivas.

HSB är Sveriges största bostadskooperation med:

ca 674 000 medlemmar
ca 4 000 bostadsrättsföreningar
ca 35 000 förtroendevalda
25 regionala HSB-föreningar

HSB ägs och drivs av medlemmarna enligt principen en medlem – en röst.

HSB Riksförbund
Box 8310
104 20 Stockholm